onsdag, august 20, 2008

I dag en enkel dessert

Denne desserten er så enkel at stort enklere kan det vel ikke bli. Du imponerer da heller ingen, hvis nå det skulle være en målsetting. Men en god dessert som skaper stemning rundt bordet. Og som passer fint nå når høsten setter inn. Levende lys på bordet, servietter, bakgrunnsmusikk og hele pakka. Nei, så koschelig vi har det nå, dere! Og så holdt jeg jo på å glemme rødvinen!

  • 6 epler
  • 2 dl strøbrød, brødrasp, grillmel (Rimiversjonen : "griljermel" ) litt avhengig av hva din nærbutikk kan tilby
  • 1 dl sukker. (Hva slags sukker, brunt eller hvitt bestemmer du).
  • Gjerne kanel – etter smak.
  • Ingefær, kanskje?
  • 3 ss margarin.
  • Hakkede mandler. (Hvis du gidder å hakke. Finnes også ferdighakkede mandler i butikken. Det er nå godt med litt mandler, da!)
  • Litt vann. (Oppskriften sier ¼ dl )
Tro meg! Dette er ingen eksakt vitenskap. Forholdet epler, brød og de andre ingrediensene er egentlig en smaksak.
  • Sett ovnen på 200 grader.
  • Smør en ildfast form.
  • Skjær eplene i tynne skiver. Skallet kan god være på men kjernehuset må vekk. Ett sted går grensa!
  • Legg epler, sukker, brød og krydder lagvis i formen. Eller bare hiv oppi eplene, dryss på det tørre og bland. Rist gjerne formen litt. Brødrasp på toppen. Og mandlene hvis du har tatt deg bryderiet med å hakke. Tar egentlig ikke så lang tid. Jeg pleier å legge mandlene på ei fjøl, og hakke med kniv. Eller så KAN man jo bruke mandelhakker. Og så kan du jo ha på noen klatter med margarin/ smør oppå til slutt.
  • Litt vann over.
  • Inn midt i ovnen i ca 30 minutter. Da burde eplene være møre.
Namnam
Is til
Eller krem.


Da jeg laget denne retten sist hadde jeg ikke brødrasp så jeg brukte havregryn i stedet. Ser unektelig fryktelig sundt ut, men brødrasp er nok bedre. Her glimrer de hakkede mandlene med sitt fravær. Om vi virkelig ikke har andre grytekluter enn disse blå? Nei.

Flere retter fra mitt enkle kjøkken her.

Ingen kommentarer: