onsdag, mai 21, 2008

Enkel langpannekake

Jasså du må bake kake? Og det er ikke det morsomste du gjør? Og det haster kanskje også? I morra allerede ja. Du kan jo selvfølgelig kjøpe ”jukesepulver” og kanskje har du allerede et par poser i skapet.

Her har du en rask og grei oppskrift på en sjokoladekake som har en litt mer ”voksen” smak enn den vanlige ”barnehagekaka”. Og du rekker jo Rimi før de stenger.

6 dl sukker
9 dl mel
3 teskjeer natron. (Blandt bakeartiklene i butikken)
4 spiseskjeer kakao (Nei da, det trenger ikke være bakekakao hvis du har den andre typen)
2 teskjeer kanel (Vær litt raus, da!)
Brand alt det tørre

7.5dl kefir (Jepp, du leser riktig)
100 gram margarin/ smør
Smelt smøret på svak varme, og oppi med kefiren.

Og så blander du alt godt.
Som du muligens har lagt merke til : det er IKKE egg i denne oppskriften.

Finn fram langpanna. Jeg pleier å dekke til med bakepapir, Pizzatypen, så slipper jeg å klippe opp. Litt smør/ margarin på kantene der ikke bakepapiret dekker.

Og : følg med nå: hell alt oppi langpanna, nederst i ovnen (som alle langpannekaker) – og DERETTER setter du på ovnen på 200 grader. Du skrur altså IKKE på ovnen før du har satt inn kaka!! I følge oppskriften skal den være i ovnen i 30 – 40 minutter, jeg pleier å ha den i i 40 minutter. (Forutsetningen er at du har en stekeovn som oppfører seg slik man normalt kan forvente av en stekeovn).

Så tar du ut kaka igjen, la den avkjøles i hvert fall i et kvarters tid, før du snur den over på en rist. Enkelt å pille av bakepapiret. Skjær gjerne av litt avskjær på alle sider, om ikke annet så for å få fred for desperate kakemonser.

Så bør du vel ha litt glasur på. Du KAN kjøpe ferdig. Jeg gjør det slik :
3 plater kokeskokolade ( gjerne en til men ikke færre) og litt kokosfett. På svak varme (MÅ IKKE KOKES) smør over med en kniv for eksempel og dryss på ett eller annet, for eksempel det fargeriket drysset på bildet. Eller kokos. Eller seimenn, sjeletopper eller hva du måtte finne på. Eller bare glasur. MERK : Når du skal skjære opp kaka etterpå bør du ha en skarp kniv ellers blir glasuren ødelagt.

Her har du en annen oppskrift på glassur:
(En billigere variant)
100 gram margarin
3 dl melis
4 spisesjeer kaffe
2 spisesjeer kakao (Pulveret altså)
1 teskje vaniljesukker
Smelt sakte før du brer over kaka.

Kaka har en lett og luftig konsistens og blir ikke så feit som en del slike langpannekaker kan bli. Holder i flere dager. Og kan selvfølgelig fryses!















Ikke for å skryte, men er ganske fornøyd med dette bildet og synes jeg er godt i gang med å findyrke "dirty realism matbilder"

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den fekk eg lyst å prøve ei gong, har akkurat bakt ei kake no til dugnad så eg får vente litt. Lo godt for meg sjølv,når eg såg kommentarene dine i parentes, for det er akkurat det ein lurer på når ein skal bake. Håper eg kan finne fleire spennende oppskrifter her. Klem frå husmora Anne Kristin.

Anonym sa...

Denne kaken er veldig enkel og grei og lage....og ikke minst god ungene sloss nesten om den
Tusen takk for en god oppskrift

stig