mandag, mai 27, 2013

I dag - kylling

Denne oppskriften fant jeg i Familiekokeboka (Press c 2009, ny utgave i 2011), i følge Yngve Ekern "Tiårets beste kokebok". Hvorom alt nå måtte være med den saken, så har jeg funnet i hvert fall et par greie oppskrifter fra denne boka. (Og mer forlanger i hvert fall ikke jeg av en kokebok.) Det fine med akkurat denne retten er at den stort sett lager seg selv ( OK da, etter noe forarbeide) mens du kan gjøre noe annet.

Man tager altså:

3 - 4 store kyllinglår. (Dette selvfølgelig alt etter hvor mange som skal spise retten, men man bør i hvert fall beregne ett lår pr. spisende, avhengig av lårets størrelse.) (Hvorfra kyllingene kommer, hvor stor plass de hadde å boltre seg på, i det hele tatt om de hadde et godt liv eller ikke, overlater jeg til enhver å finne ut av selv. Muligens er det slik at jo dyrere kyllingen er i butikken jo mer fasjonabelt hadde de det da de ennå vandret iblant oss. Hvis du har en mistanke om at de du kjøper levde et mer kummerlig liv kan du jo be en bønn eller to for deres arme kyllingsjeler hvis det kan lette på samvittigheten). Kan kanskje legge til at de må være HELT tinte.

Så står det 18 skrelte småpoteter. Herregudda, tenker nå jeg. Du kan godt kjøpe større poteter som du skjærer opp i passende skiver. Men hvis du vil jobbe deg halvt ihjel på kjøkkenet så vær så god! I hvert fall går det raskere å skrelle større poteter.

24 småløk, renset. Akkurat DET pleier jeg å ta meg tid til, da slike småløk er skikkelig lekre! Ellers kan du selvfølgelig også skjære løk i båter. (Jeg pleier å nøye meg med et slikt greit lite nett med charlottløk man finner for eksempel på RIMI, siden jeg som regel lager en mindre mengde enn i oppskriften.)

1 hel hvitløk i båter uten skall. (Litt jobb det også, da!) Knuses eller kuttes.

1 sitron i skiver
1 appelsin i skiver. Disse skal bare vaskes, kanskje kan du ta deg bryderiet med å fjerne steinene. (Selv om jeg sjelden lager full porson bruker jeg likevel den samme mengden av sitrusfruktene)

1 dl olivenolje. (Herregudda, skikkelig feite saker, men det er i hvert fall den mengden som står i oppskriften i boka.)

2 ss røkt paprikapulver. Eller - legger kokebokforfatterne til - kan man ta vanlig paprikapulver og litt røkt bacon. Den siste varianten var jeg henvist til første gangen jeg laget retten, men ved et under har jeg også funnet noe jeg antar er den riktig typen paprikapulver siden. LIKEVEL har jeg VALGT å beholde bakonskivene som den hedonisten jeg er.

2 kvaster rosmarin. (Hva krydderet angår skjønner vel alle at dette er veiledende. Asså du gidder vel ikke å fly fra butikk til butikk for å kjøpe rosmarin i potte! Selvfølgelig går det like greit med tørket.)

Salt og pepper.

Framgangsmåte
Før du begynner med all kuttinga og skjæringa ( beregn ca 45 minutter på den jobben) setter du ovnen på 200 grader.

Lårene deles i to, og brunes i stekepanne på høy temperatur til skinnet er gyldent. Ha alt i en smurt form. Jeg pleier å legge baconet ( nei ikke stek det på forhånd) øverst


slik du ser her. Denne gangen også med friske rosmarinkvaster. Jeg innbiller meg at det kan være smart å legge noen av appelsin- eller sitronskivene over kyllingbitene for mer smak.

Hele herligheten skal være 45 grader i varmluft. For de få gjenværende her i landet som ikke har varmluftovn ( for eksempel oss) legg til litt ekstra tid. Kanskje 10 minutter mer, litt avhengig av størrelsen på kyllinglårene.  Det går an å stikke en spiss kniv i låret. Hvis det som siver ut er blankt er det ferdig stekt. Mens retten er i ovnen kan du jo for eksempel lage salat.

Og her er retten ferdig og klar til å spises. Olivenolje og sitrusaften går opp i en høyere enhet. Glemte forresten å si: denne retten kalles Iberisk kylling

Nam nam: flere retter fra mitt enkle kjøkken finner du her. 


Ingen kommentarer: