torsdag, april 23, 2009

Vi brenner med stil når det er kaldt

Kanskje på tide med litt grafitti igjen!





De to øverste bildene er tatt fra en graffiti langs T-banen mellom Makrellbekken og Smestad. Billedbeskrivelse : midt oppi graffitien som er i den vanlige bronx-stilen, med store mer eller mindre leselige bokstaver og ord ser vi et grønt trollhode. Muligens er hodet O-en i LOKE. Litt norsk særpreg med andre ord. På E-en står det altså "Vi brenner med stil når det er kaldt". Hva som nå måtte menes med det.

De to nederste bildene tok jeg på toget fra Drammen, da jeg var på ung 3.0 konferanse og også tok disse bildene. Billedbeskrivelse : det øverste bildet forestiller en ... ja pokker heller : er det ikke en blanding av Donald og en dødningsskalle? Dessuten en arm som holder en fakkel. (Muligens Donalddødningeskallens) Og med liten skrift : hvil i fred bestemor! Og under et hundehode med flosshatt og sigar. I tegneseriestil. Så vidt jeg husker var bildene like ved Oslogrensa.

Da jeg så de øverste bildene lurte jeg på om det ikke kunne være samme kunstneren men tror ikke det.

Ellers synes jeg bildene med all ønsket tydelighet viser hvordan graffiti kan pynte opp på grå betongvegger!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det kunne godt hvert bedre bilder av piecene! ;)

elis lesebabbel sa...

Ja det har du nok rett i. Den øverste graffitien kunne jeg ikke komme nærmer uten å hoppe ned på skinna som forsåvidt graffitikunstneren selv må ha gjort og jeg har ikke telelinse.

DE to nederste er rett og slett tatt fra toget i fart.Hva er en piece? Regner ned at det er signaturen? Skal prøve å skjerpe meg heretter!

Kan legg til at den øverste graffitien er på Sørbyhaugen på østeråsbanen. På samme sted var det en gang et av byens første illegale veggmalerier - malt av illustratøren Tor Lindrupsen. Det forestlte en katt og ble mer og mer nedslitt. Kom opp i 80 - åra så vidt jeg husker.

dnebdal sa...

Angående "Vi brenner med stil når det er kaldt": Jeg tar kolsåsbanen forbi det gjerdet daglig, og nå for et par dager siden har noen malt over akkurat de få ordene med grå maling.

Det viser seg forøvrig at det er fra en rap-tekst: "Visuell hip hop", av/med Pen Jakke.

elis lesebabbel sa...

Takk for utfyllende opplysninger. Her er mine kunnskaper svært hullete. Jeg sykler forbi hver dag, og har latt merke til det samme.

Anonym sa...

til info, så står det på det første bildet: ZKAR, EIKAS, IKE

figuren mellom I og K er ikke en "O" som du trodde.

på det tredje bildet har du også IKE, så ja, det er samme kunstnerne.

elis lesebabbel sa...

Takk og takk for oppklaringen!