lørdag, mars 21, 2009

Det gørrtypiske Paris

Egentlig var planen å legge ut bildene i den rekkefølgen de ble tatt men så glemte jeg jo at blogspot laster ned bildene i omvendt rekkefølge etter prinsippet de første skal bli de siste. Skitt au.

Øverst Place de Vosges. Her en restaurant under buene. Neppe det billigste spisestedet men det var ikke akkurat det som var poenger her.



Så en av disse typiske små fontenene av 4 grekse (???) kvinner, i hvert fall har de på seg rikholdig med gevanter, i bronse (?) og som som holder opp en kuppel. Finnes over hele Paris. Drikkevann?



Her har fotografen slått to fluer i en smekk. Notre Dame OG bokhandlerne ved Seinen. Hva nå de kaltes igjen.



Fra mellom Louvre og Tuillerihagen. Denne overdådige skulpturen av den gevantkledde damen kalles La France Victorieuse og er laget av Antoine-Francois Gérard. Og så den flotte triumfbuen like ved ved Louvre. Burde kanskje ha tatt med noen bilder fra Tuillerihagen også men kommer muligens tilbake til det. (Akkurat som om det ikke er tatt nok bilder fra denne monumentale parken)


Gratis sykler til alle. (Tror jeg)
. (Men akkurat det tok jeg litt ut av lufta).



Typisk gul postkasse (boite aux lettres) og en grønn transparent søppelpose. Typisk fransk eleganse.




Her et s. k. brasserie på Place de Sorbonne. Jeg er ganske fornøyd med kontrasten mellom det røde og de grå bygningene.


Eiffeltårnet må jo være med.




Så en fortauskafe. Typiske parisiske plaststoler. Kanskje ikke de mest behagelige sitteredskaper. Det var heller ikke poenget akkurat nå.



I enden av boulevarden ser man altså La Defence, et futuristisk arkitektonisk helvete.


Og til slutt Triumfbuen. Siden jeg tilfeldigvis også var på de kanter. Jeg synes at jeg har all grunn til å være fornøyd med disse bildene selv om de kanskje kan oppfattes som litt vel "touristique". Men innerst inne er vi alle turister. Hva jeg nå måtte mene med det. Sikkert ikke noe særlig dypt.

Og de som ikke synes at de KAN få nok av denne verdensmetropolen kan se flere bilder på denne YouTubevideoen med musikk av Frankie Boy. (Nå kan det jo hevdes at Ella Fitzgerald synger denne noe forslitte sangen bedre men her var det en skurring på lyden. Universal som har vært på ferde igjen, kanskje)

Ingen kommentarer: