torsdag, mars 30, 2006

Egenerklæring

Når jeg bir så gammel at bare kråka vil ha meg skal jeg i alle fall ikke snakke om hvor gammel jeg er, jeg imponerer ingen likevel. (Eller kanskje jeg heller skulle si: når jeg blir (enda) eldre)

Jeg lover å holde seg åndelig i form:
Jeg skal følge med i den nye litteraturen, da har jeg jo god tid til å lese
Følge med som skjer i verden, abonnere på minst to aviser (hvis det fremdeles finnes trykte aviser).
Det er ikke nødvendig å slutte å tenke selv om man drar på åra.

Jeg skal huske hvor lei jeg ble av alle gamle kjerringer som stakk huet ut gjennnom vinduet og kjefta på unga, min og andres når de var ute og lekte
Eller på folk som hadde barnevogna i oppgangen, hvor skulle de da ellers ha den?

Jeg skal ikke la kjerringfaktoren gå utover uskyldige, bare dem som fortjener det. Bøllete bilister for eksempel. Og andre hverdagsfascister.

Jeg skal også holde meg i fysisk form, jogge tre ganngger i uka og bytte ut joggeskoa med ski i skisesongen, hvis ikke hele klimaet er gått til helvete. Men skal ikke plage andre med hvor god form jeg er i trass i min høye alder. Da slipper jeg vel lårhalsbbrudd også tenker jeg. I min slekt blir man ekstremt gamle og noen ble også temmelig senile. Hvis jeg jogger meg bort i ørskeheimen finnes det sikkert en brikke man kan operere inn under huden så får en hvit bil komme og hente meg når jeg har løpt langt nok.

Ellers gleder jeg meg til jeg blir så gammel at jeg fullstendig kan drite i mitt gode omdømme, og gjøre og si akkurat som jeg føler for. Det blir vel en eller annnen gang etter at jeg har gått av. Og forhåpentlig ikke før. (Selv om noen kanskje mener jeg alle rede har tjuvstarta noen ganger).

Apropos alder bestemmer man vel litt selv også hvor gammel man skal være, men hva hjelper det når fødselsdatoen viser at du er over 50 og ingen (arbeidgivere) vil ha deg lengre. Er det verre å være gammel og stygg enn ung og dum? Er det bedre å være gammel og rik enn ung og fattig. Hva er best av å være gammel og stolt og rik enn ung og stolt og fattig? Gammel og fattig og klok enn ung og fattig og dum? Gammel og rik og klok enn ung og fattig og dum? Gammel og rik og klok og stygg enn ung og fattig og dum og vakker? Andre varianter er senil, presenil, ond, slem, snill, god og dårlig kondis. Bra og dårlig sanggstemme. Hundefobi eller ikke. Eller andre fobier. Eller pasjoner. Eller ingen. Politisk korrekthet. Muslim eller kristen eller ikke i det hele tatt. Snill eller slem. God eller ond. Da har jeg vel dekket det meste.

Ingen kommentarer: