mandag, november 17, 2008

Svinaktig godt!



I høst var jeg med på en biltur til Sverige, og på hjemveien benyttet vi anledningen til litt Harryshopping. Da ga Anne Kristin meg denne gode oppskriften.

Men tager en svinefilet (eller fläskfilet som man sier i Sverige) uten ben. (Svinet jeg brukte hadde dansk opprinnelse).
Fileten på bildet er noe i overkant av 600 gram, som var akkurat passe til 3 personer.

Sett stekeovnen på 200 grader.
Skjær et dypt snitt i fileten på langs. (Ja hva pokker ellers?)
Fyll den med for eksempel smøreost m. krydder. Jeg dryssa for sikkerhets skyld litt ekstra med paprika og pepper. Du kan sikkert hakke litt oliven og putte i også. Eller kanskje hvitløk og da gidder ikke jeg foreslå noe mer.
Så surrer du bacon rundt fileeten. Stram godt til.
Jeg bandt for sikkerhets skyld litt hyssing rundt også.
Som på det øverste bildet

Oppi med den i en ildfast form.
Den skal være i ovnen i underkant av en time.
Eller bruk steketermometer hvis du har.
Under bilde av det ferdige resultatet. Før jeg tok av hyssingen.

Jeg hadde poteter og rosenkål til og så kom jeg på at det burde vært en saus også. Heldigvis fant jeg en rosenpeppersaus i skapet. Den var perfekt. Kanskje du kan ha en salat også.


Himmelsk!

Her har du flere retter fra mitt enkle kjøkken!

2 kommentarer:

Ida sa...

Det der såg godt ut det!

elis lesebabbel sa...

Ja denne må du prøve Ida Lovise!