mandag, mai 26, 2008

Tomatsaus

Man kan selvfølgelig kjøpe ferdig tomatsaus i butikken men jeg har i hvert fall ikke greid å finne noen gode. Det kan være lurt å lage litt mye og fryse ned.

Først litt tomatfilosofi: man KAN bruk ferske tomater. I Tor Fretheims bok Sirenene synger finnes en siciliansk matrone som fordømmer bokstomater! En gang nevnte jeg dette for Fretheim og han innrømmet at han ofte brukte hermetiske tomater. Og – de ferske tomatene vi får her til lands ER kanskje litt tammere inn de fra middelhavslandene?

Hvis du bruker ferske tomater – og velger å lage mat fra bunnen av som det heter blant dannede – så lag et kors i skallet med en skarp kniv, kok dem litt så skallet løsner litt, skyll dem i kaldt vann etterpå og pill av skallet. Tomatsaus av ferske tomater blir noe bleikere i fargen enn av hermetiske – men god.

Du trenger

  • Tomater, ferske, eller på boks (enten hele eller ”krøsja”) . To bokser? En boks tilsvarer ca 4 ferske tomater.
  • Løk, en pr. boks eller mer?
  • Hvitløk, min. 2 pr boks. ( Hvis du spør meg).
  • Salt, 1 – 2 ts etter behag.
  • Gjerne en chilipepper av den røde typen– vær litt forsiktig. Prøv med ca 5 cm strimlet først og putt evt. oppi mer siden. Frøen skal vekk.
  • Urter; timian, oregano, basilikum eller hva pokker.
  • Pepper?
  • Rødvin?
  • Olivenolje. (Noen med ekstra fine ganer har sterke meninger om hva slags, regner med at den på bildet Krystall Rivera er bra nok). Eller hva du finner på supern.
  • Kutt løk og stek litt i oljen, slik at den blir myk og blank.
  • Hvitløk. Kuttes eller presses i presse. Stekes litt med. Skal ikke bli brent.
  • Urtene kan du jo også ha oppi. Det skal visstnok være litt forskjellige teorier her, men noen mener at smaken blir best hvis de stekes litt først. Dette har jeg for min del ingen formening om).
  • Oppi med tomatene. (Hvis du bruker ferske tomater skal du ikke ha oppi noe annen væske, bare vent og se!)
  • Ikke glem salt.
  • Chilien. (Smak litt til hvor sterkt du tåler) .
  • Hvis smaken blir syrlig : gjerne litt sukker.
  • Litt rødvin gjør susen. Du kan jo ta fra en kartong du har stående i skapet. Sprut mens du synger ”Ja vi elsker dette landet”. (Nei ikke hele sangen, bare akkurat den linja). Det burde holde. Men ingen nekter deg å ha oppi mer. Hvis du er redd for at gjestene ikke oppdager denne eksklusive ingrediensen kan du jo droppe en bemerkning ala ”Håper jeg ikke hadde for mye rødvin oppi”.
Kan godt koke en times tid, eller til sausen er litt tykk.















Dessverre glemte jeg å fotografere tomatsausen så her er et bilde av noen av ingrediensene. Hadde ikke mer chili igjen men man KAN bruke chilipulver. Da blir kanskje pepperen overflødig.

Plutselig begynte jeg å lure på hvorfor jeg la ut denne oppskriften, kan det egentlig gjøres på noen annen måte?

Ingen kommentarer: