mandag, september 26, 2011

Plommesalat

Denne desserten fant jeg i Aftenposten for en god stund siden. Fordelen med oppskriften er at den er ganske rask å lage, bortsette fra at det kan ta litt tid å dele opp plommene og få ut steinen. Den kan lages god tid i forveien siden den gjerne kan serveres kald. Da får også plommene godgjort seg lengre i laken.

Her ser du et bilde av desserten slik det blir når Yngve Ekern lager den.

Man tager:

  • 12 plommer, gjerne røde eller blå (for fargens skyld antar jeg)
  • 12 svisker.
(Personlig tar jeg ikke antallet så alt for alvorlig, alle veit jo at plommer kan variere i størrelse, men kan være et greit utgangspunkt)
  • 1 dl hvitvin.
(Dessverre hadde jeg ingen hvitvinsslant liggende i går, så det ble rødvin. Æresånøyea! )
  • 1 dl vann
  • 1 dl sukker
  • saften av ½ sitron
  • 1 stjerneanis. (Ganske kurant å få tak på i våre dager, men løp deg nå for all del ikke ihjæl hvis du ikke finner denne ingrediensen, hel kanel går sikkert like greit. Eller et annet relevant krydder. (Hva nå det måtte være)
  • 3 ss grovhakkede pistasjenøtter. (Mandler går sikkert like greit og ikke heng deg oppi antallet.)
  • Og så kan du jo – slik det står i Ekerns oppskrift – pynte med frisk mynte, sitronmelisse eller annet jåleri.
Fremgangsmåte:
  1. Du fjerner som sagt steinene og deler plommene i båter. (Det er da også sikkelig udelikat når gjestene sitter og spytter ut plommesteiner ved middagsbordet!)
  2. Sviskene i to deler
  3. Hvitvin .... eller rød da, vann, sukker, sitronsaft og stjerneanisen haes i en kjele, kok opp og rør til sukkeret er oppløst. Det tar ikke så lang tid. Ha i plommer og svisker og la koke i et halvt minutt. (I hvert fall ikke for lenge for da går plommene i oppløsning).
  4. Dryss på nøtter.
Yngve Ekern sier at du skal fordele på tallerkener men jeg lar nå gjestene forsyne seg selv. Du kan ha is til eller krem. (Ja, krem ER fetende, så hvis du lider av kalorifobi bør du forlate denne bloggen og finne deg en slankeblogg).

Ekern foreslår frisk krem med mynte, og det kan du jo lage hvis du ikke har noe bedre å bruke tida di på.
Denne gangen hadde jeg altså rødvin i retten, og kan ærlig talt ikke huske om den ble bedre eller verre enn hvitvinsvarianten, men kan garantere at den ble god. Kanskje jeg hadde til overmål mye pistasjienøtter, det er jo ikke meningen at de skal dominere for mye heller da!

Flere retter fra mitt enkle kjøkken finner du her

Ingen kommentarer: