fredag, desember 17, 2010

I dag honningkaker

Denne oppskriften fant jeg for en god stund siden i et ukeblad og den skal stamme fra Tyskland. Forutsetningen for at kakene skal falle i smak er at man liker honning. NB: oppskriften er litt arbeidskrevende!

Du gjør slik:

  • Først setter du på stekeovnen: 175 grader
  • 500 gram honning varmes til den smelter. (Tar ikke lang tid, nei!) Trekk kasserollen fra varmen og oppi med
  • 250 gram ( 2 ¾dl ) sukker.
  • Skold og grovhakk ( siger og skriver grovhakk, det er ikke så nøye) 200 gram mandler. (Dette kan kanskje være smart å gjøre først)
  • 200 gram sukat ( eller apsikat eller sånn derre fruktblanding, spiller ingen rolle)
  • Selv om det ikke står i den opprinnelige oppskriften slenger jeg også oppi litt grovhakkede cocktailbær. Dessuten
  • Saften av en sitron. Og hvis du gidder river du først sitronskallet på et rivjern, som du også har oppi. (Nei, ikke rivjernet!)
  • 4 spiseskjeer konjakk.
  • 2 ts kanel
  • 1 ts nellik.
  • Bland hele sulamitten.
  • 750 gram ( 12 ½ dl) hvetemel blandes med
  • 1 ts bakepulver.
Oppi med det i blandinga.

Har du en egnet maskin kan du sikkert bruke den, men da jeg i min grønne ungdom jobbet på et keramikkverksted lærte jeg at ”hendene er det beste redskap” så jeg knar slik at deigen henger sånn noenlunde sammen.

Det blir en ganske kompakt masse.

Kle en plate med bakepapir. Massen kjevles utover slik at den dekker. Et tips: legg ”gladplast” oppå massen før du kjevler, så unngår du at kjevla blir klissete.

Deretter pleier jeg å lage huller i massen med en gaffel, men er ikke helt sikker på hvorfor.

Midt i ovnen i 15 – 20 minutter litt avhengig av ovnen.


Når den er ferdig stekt tar du en kniv eller det beste er hvis du har et pizzahjul og deler opp i høvlige ruter. Dra hele greia med bakepapiret på en rist. Når kakene er avkjølt tar man dem fra hverandre og slenger i en boks.

I følge oppskriften skal kakene siden glasseres med 125 g melis og ca 1 ss varmt vann. Og deretter pynte med 100 g. skollede mandler. Det må være for ekstremslikkemunner! Helt unødvendig etter min forstand. Dessuten bør det vel være en grense for hvor mye tid man skal bruke på kaker.

Den oppmerksomme leser kan se at disse kakene ikke inneholder egg. Mandelallergikere derimot ligger ikke så bra an.

Flere oppskrifter fra mitt enkle kjøkken finner du her.

Ingen kommentarer: