søndag, november 28, 2010

Jeg har aldri kjørt i sportsbil gjennom Paris

med en varm vind gjennom håret. Derimot har jeg – i en alder av 57 - tatt en joggetur i den berømte Luxembourghagen! (Og da regner jeg med at de leserne jeg måtte ha på denne bloggen er mer enn takknemlige for å slippe å se flere bilder av et stadig mer tilfrosset Bogstadvann etc etc. )

Her en forventningsfull norsk jogger på vei rundt i denne berømte og særdeles innholdsrike parken. (Fotograf: anonym pariser. Merci beaucoup!)

Andre joggere. (Stikk i strid med hva man kanskje kunne tro, de fleste pariserjoggere er ganske laid back i klesveien!)

Andre sportslige aktiviterer, som


Chi gong eller hva det nå heter


Og her Petang-banen, litt utenfor sesongen.

Birøkterskolen som ble grunnlagt i 1856


og her bikuber.

Jeg må vel bekjenne at jeg ved et par anledninger trosset både faren for å bli stukket av bier og forbudet mot å betre plenen -


- men regner med at jeg i hvert fall hadde frihetsgudinnen på min side.

Så noen litterære størrelser;


George Sand

Stefan Zweig

og Charles Baudelaire. (Og her kunne man jo ha kommet med en morsomhet om beruselse på endorfiner men jeg løp ærlig talt ikke så fort!)

Her et skilt som er satt opp til minne om medlemmer av Pariserkommunen som ble henrettet

mot denne muren 25 mai 1871.

Et steinkast unna en munter panfigir helt uberørt av disse triste hendelsene.

Denne joggeturen glemmer jeg aldri!

Ingen kommentarer: