fredag, september 19, 2008

Gambas al pil pil


Neste gang du snubler over scampi i frysedisken kan du lage denne gode retten som Sigrid anbefaler.
Jeg har tillatt meg noen justeringer

INGREDIENSER

  • 4-5 ss olivenolje
  • 4 hvitløksbåter, finhakkes (Dette er selvfølgelig helt veiledende, men altså ikke under)
  • 1/2 fersk chili, finhakkes
  • En løk eller to. (Står ikke i den opprinnelige oppskriften, men synes det gir retten litt ”fylde”.)
  • 1 ts paprikapulver (Altså akkurat dette med paprikapulveret skjønner jeg ikke, kan sikkert bruke andre kryddeier, for eksempel safran, gurkemeje eller noe)
  • 500 g middels store, rå scampi, uten skall og tarm. (Jeg tok rett og slett en pose frossen scampi, det finner du til og med på Rimi)
  • I hvert fall 4 ss nypresset sitronsaft (Eller mer)
  • og 4 ss tørr sherry. (Jeg synes det ble litt lite væske i den opprinnelige oppskriften, og sauesen ER sinnssykt god!)
  • Bladpersille, finhakkes (Eller annet grønt, dill, gressløk etc)
  • Salt og pepper.
FRAMGANGSMÅTE
  • Hvis du bruker frossen scampi : du trenger ikke tine den. La den bare ligge på kjøkkenbenken, mens du
  • hakker løk, hvitløk og chili.
  • Varm olivenolje,
  • Stek løken til den blir blank og myk,
  • Oppi med hvitløken og chilien og stek ca 1 minutt.
  • Skru opp på sterk varme og oppi med scampi og væsken.
  • Rør godt og stek til scampien blir rosa og ugjennomsiktig. Det tar ca 3 minutter. (Du kan jo teste en for sikkerhets skyld, mulig det tar litt lengre tid hvis scampien er frossen).
Server gjerne med brød for å suge opp den gode kraften

Nam nam!

Retten er i hvert fall mer enn nok til 2 personer!
Kan også være en idé til forrett.

Er i hvert fall fryktelig rask å lage!

Hvitvin til.

Sikkert ikke så fryktelig fetende.

Flere retter fra mitt enkle kjøkken finner du her

Ingen kommentarer: